onsdag 16 september 2009

Fuskfisk

Ni som läst min blogg ett tag vet att jag har en förkärlek för det enkla men ändå goda. Att koka av en massa konstiga saker för att få nån speciell fond och göra en fantastisk sås på passar inte min livssituation - det spar jag tills barnen har blivit större!

Nu är det de snabba, enkla, goda och ändå nyttiga middagarna som gäller. Snabbheten är särskilt viktig då lilla R, nu 10,5 månader gammal, har kommit på att om man gapar väldigt högt och väldigt ihärdigt, så kommer det mat! När gapandet börjar har man inte så mycket tid på sig att fixa fram något kulinariskt...

Provade en av Abbas fiskbullssorter som jag aldrig provat förr: Fiskbullar i skaldjurssås... den var värd att provas! Såsen var något salt men med en förvånande styrka... mmmm

Som vanligt gjorde jag alldeles för mycket mat... rester igen... men inte så många fiskbullar kvar att det räcker till en gång till. Ett torskblock, lite vitlöksfyllda oliver och skivad, kokt potatis gjorde susen.

Fuskfisk
1 burk fiskbullar i skaldjurssås
1 torskblock
crème fraiche

Värm fiskbullarna (tror att mina sjöd ett litet tag också). Skär torsken i 2-3 cm stora bitar och lägg i fiskbullssåsen. Om torsken inte är helt tinad blir det extra gott spad när den tillagas i den färdiga såsen. Rör till sist i crème fraiche efter smak, ca 1½-2 dl är nog lagom. Eftersom såsen är ganska salt från början, tycker inte jag att fisken behövdes saltas innan den hälldes i fiskbullskastrullen.

Potatisen koktes miljövänligt i tunna skivor (ca 10 min) och anrättningen toppades av olivfyllda, gröna oliver som lilla R ÄLSKAR. Han höll på att äta upp alla oliver innan jag han sätta mig vid bordet.... busungen.

Max 20 min - sen fanns en kulinarisk fiskrätt på bordet :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar