söndag 29 augusti 2010

Viva Italia e Hostaria Cosa Nostra!


Var på en superschysst italiensk kvarterskrog i Linnéstaden (Göteborg) i helgen.... Har ärligt talat varit lite less på vanlig restaurangmat med nån köttbit med nåt på och sen den obligatoriska timjangirlangen över hela anrättningen. Varit trött på att laga mat... inga idéer, allt känns gammalt och tråkigt, oinnovativt, konservativt... helt enkelt "görtrökigt".

MEN så kom jag in på denna krog, Cosa Nostra med ouppiffade, gudomliga anrättningar som fick mina smaklökar att gå i spinn och matintresset en renässans. Menyn bestod av

Antipasto misto dell’hostaria - blandade korvar o skinkor
Risotto ai porcini - risotto med vitlök, vitt vin och Karl-Johan-svamp
Saltimbocca alla romana - kalv med parmaskinkstäcke på rosmarindoftande potatisbädd
Tartufo bianco affogato al caffè - vanilj o kaffeglass med karamelliserat socker i en dubbel espresso

Till det sistnämnda hade jag beställt just en dubbel espresso... lite svårt att sova måste jag medge men kära hjärtanes vad gott! Det blir definitivt repris på denna restaurang!

Vin? Självklart - ett rött chiantivin... har dessvärre glömt vad det hette ;-( Kommer jag på det läggs det självklart ut på bloggen!

www.hostariacasanostra.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar