torsdag 27 augusti 2009

Morots- och blomkålssoppa med grevéchips

Mina goda vän H med lilla 2-månadersbabyn kom på besök idag. Vi kokte soppa av det som fanns kvar i grönsakslådan längst ned i kylen. I vanliga fall brukar jag ha örtkryddor i mina grönsakssoppor, men det kändes liksom inte som om det skulle vara det idag.

En krydda som är underskattad i grönsakssoppssammanhang är chilipeppar. Den passar hur bra som helst till ex. spenatsoppa och till denna lätt orangea krämiga soppa. Tilltugget, grevéchipsen går att använda till allt möjligt... godast skulle de nog vara till ett glas rött (förutom i soppa, alltså).

Morots- och blomkålssoppa
½ blomkålshuvud
4-5 morötter
½ purjolök
1 potatis
ca 1 liter vatten
2 buljongtärningar
½-1 dl grädde
salt, peppar, chilipeppar och äppelcidervinäger efter smak

Skala och dela alla grönsaker och låt dem koka i buljongen tills de blir mjuka. Häll över grönsakerna i en mixer och mixa till en slät massa. Häll tillbaka dem i grytan med resterande spad. Späd med grädde. Om man vill kan man reda soppan något, men jag tyckte inte att det behövdes. Smaka av med salt... ganska mycket för att soppan ska bli riktigt god, peppar och 1 knivsudd eller 2... eller 3 uddar av chilipeppar, 1 krm vinäger (ungefär), tills det blir en balans i sötman från grönsakerna, sältan det sura och det starka. Laborera tills det är gott och ger en god eftersmak. Soppan är mild i smaken, men får desto mer stuns av chilipepparen om man vågar sig på att slösa lite med den.
Grevéchips
Lägg små högar av grovt riven grevéost på ett bakplåtspapper. Jag använde mild, 28% ost, men ju starkare ost desto godare chips, skulle jag tro. Grädda dem långt upp i ugnen i 5-7 min i 225 grader. De ska bubbla och få lite färg men inte bli bruna. Då får man härligt krispiga chips som fortfarande är lite, lite sega i mitten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar