måndag 10 augusti 2009

Rödbetor, rödbetor, rödbetor....

Skördedags, mina vänner! Passa på att använda de färska rödbetorna när de svämmar över i affärernas grönsaksdiskar. I Norrbotten fick vi den äran att premiärskörda finfina primörer. Tillsammans med den underbara färska potatisen (den bästa jag ätit på länge) och ett huvud med blomkål med skinksås och massor av Bregott njöt vi länge i solen till ett glas vitt...

Jag är helt betuttad i rödbetor. De är fantastiskt vackra, fantastiskt goda, fantastiskt användbara och förmodligen hyfsat nyttiga. När det gäller rödbetor är det egentligen bara fantasin som sätter gränsen. Soppor, sallader, kokta, inlagda, söta och salta, med och utan senap (?).

Soppa
En riktigt mustig rysk Borsjtj är ju inte fel alls. Den ska vara fyllig, lite lätt kryddig och ska toppas med härlig creme fraiche (fetaste sorten...) och klippt persilja! Tyvärr har jag ännu inte hittat mitt favoritrecept, men om du har ett bra - skicka gärna!!! (Lämna en kommentar med mailadress så ska du få min.)

Sallad
Färsk, grovriven rödbeta i en grönsallad, gärna med mörk spenat och röd mangold och skalad gurka (för då framträder det ljusa bättre) är hur gott som helst. Om man vill vara extra vågad kan man krydda salladen med exotiska kryddor - kummin, kryddnejlika och (om man gillar, vilket jag inte gör) färsk koriander samt toppar det hela med lite flingsalt. Superfräscht!
Med skinksås och andra primörer
Nykokta rödbetor (som alltid kokas med skalet på och som skalas ex. genom att gnida betorna i händerna med gummihandskar på... varmt, varmt), kokt blomkål, kokt färskpotatis, varm majs och en härligt krämig skink- och paprikasås... slurp! Alla älskar detta. Någon äter bara potatis och skinksås, nån annan älskar rödbetorna och blomkålen. En annan äter bara majs och smör... det finns en kombination för alla!


Skink- och paprikasås
Smält smör i en kastrull. Häll i ½-1 dl vetemjöl. Tillsätt mjölk, lite i taget, och rör tills bottenredningen har löst upp sig. Späd med mjölk till det är lagom mängd och konsistens - ca 5-6 dl ungefär. Tärna en röd paprika och någon typ av rökt skinka, bogfläsk (gärna med god sälta) och låt det sjuda med såsen i några minuter. Smaka av med peppar och ev salt. Fläsket gör anrättningen såpass salt att det oftast inte behövs.

Servera potatisen och grönsakerna med salt och smör (Bregott är favoriten hos oss). Åh!


Inläggningar
Rödbetor med ingefärstärningar - hela eller i skivor är en fröjd att ha i kylskåpet inför höstens pytt-i-pannor! Finns massor av recept på nätet och har dessvärre ingen egen favorit. Brukar faktiskt få nån burk då och då av min bullbakande mamma...

2 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg! Jag hittade just hit. Jag gillar också rödbetor men ännu mer potatis. Primörpotatis är toppen. Jag har tyvärr inte ätit någon egen i år, men ska försöka sätta några egna till hösten. Förra året lyckades jag få fram potatis till julbordet och det var helt otroligt gott.
    Hälsningar från fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Hej Fröken Dill!
    Potatis till julbordet? Det låter grymt exotiskt... hur gjorde du? Växthus? Hoppas du lyckas igen!
    Zazza

    SvaraRadera