måndag 3 augusti 2009

Lukullisk fisksoppa...

Ja, jag fick också slå upp ordet 'lukullisk' första gången jag såg det (tack, kompis JT för att du utökade mitt ordförråd med ett skojigt och användbart ord!) - det betyder utsökt, delikat, mycket välsmakande mm enl. synonymer.se.

Pappa Bagaren hade kommit hem med ett fantastiskt bröd, helt ekologiskt, grovt med russin, hasselnötter och fikon (önskar jag hade receptet) och då var ju middagsvalet helt enkelt färdigt: soppa! Först tittade jag på det stora, härliga, kritvita blomkålshuvudet som låg och väntade på köksbänken, men när jag tittade på Pappa Bagaren blev det - No, no! Blomkålen blev liggandes till förmån för ett paket torsk och en påse räkor med skal från frysen... mmm, det är ju inte så dumt det heller.

Men, hur laga fisksoppa utan vitt vin? Jag lagar ofta soppa och gärna på havets läckerheter, men då finns det alltid vitt vin hemma.. så icke idag. Vi provar ändå, tänkte jag och, faktiskt, det gick hur bra som helst. Lilla E slurpade i sig soppan, petade i sig räkorna med god aptit, men lämnade torsken till glupska föräldrar och tog för sig av den på de nyplockade hallonen nykokta hallonkrämen. Det var en stundens ingivelse - hallon på väg hem från dagis, Lilla E ropade -Käm! varpå det blev en Zazzanäve hallon som till slut i alla fall blev några deciliter kräm.
Till nattmål, precis innan läggdags ropar Lilla E över hela köket: - Fisk oppa, jag ha!... men då var den faktiskt redan slut, men det var väl ett gott betyg från en 2-åring!?
Fisksoppa
fisk - vi hade ett torskblock, men det går ju att ta precis vad som helst och hur mycket som helst
räkor med skal - mängd efter smak och plånbok ca200-300 g bör det nog vara för att skalen ska kunna kokas så det blir lite smak på det hela
vatten
2-3 fiskbuljongtärningar
15 cm av det gröna på purjolöken
1 vitlöksklyfta
½-1 tsk senap - gärna en sötare och starkare variant (själv använde jag honungssenap)
ca 1 dl hackad dill
2-3 msk mjöl
½-1 dl grädde
salt, peppar
Skala räkorna och lägg skalen i en gryta. Häll på vatten så att det precis/knappt täcker. Koka upp och låt koka några minuter. Sila av räkskalen och gör inte som jag gjorde en gång... hällde avkoket i vasken, ungefär som pastavattnet... Sila av räkskalen och ta till vara på buljongen!!
Fyll upp med vatten tills det blir ca 1 liter vätska. Lägg i 2 buljongtärningar, dill, en pressad vitlöksklyfta, den grovhackade purjolöken och senap. Låt koka några minuter, smaka av med salt och peppar och ev mer fiskbuljong (jag hade i lite till, kanske en tredjdel av en tärning).
Blanda ut mjölet i grädden till en redning. Häll den sakta över soppan under omrörning och låt sjuda i 3 min. Till sist - lägg i fisken i bitar (storlek efter smak) och räkorna. Ska du servera soppan i tallrikar kan du spara några räkor till dekoration. Nu får soppan absolut inte koka mer utan bara vara så varm att fisken stannar men inte blir seg - provsmaka! Ge dig inte förrän du tycker själv att det är jättegott. Smaka av med ev. mer salt/peppar/grädde/senap tills smaken är lukullisk!
Servera gärna med ett bröd och färskost.

1 kommentar:

  1. Thank you for leaving a comment on my blog...your soup and bread image is amazing...wish i could read your blog..but do not know the language at all...sorry! I can look at the lovely images!

    SvaraRadera