fredag 5 juni 2009

Fortfarande sliten efter cykelfesten... men soppan blev bra!

Vad då cykelfest? Jo, det är årets begivenhet i trakten då alla fejar och putsar sina hem och trädgårdar för att under kvällen ta emot 6-8 gäster i sitt hus/trädgård för att servera en av de fyra rätterna som inmundigas under kvällen. De övriga rätterna får man hos andra, ofta sådana man aldrig träffat innan, och cyklar hit och dit tills alla återsamlas för dans och partaj natten lång! Vår trakt är aldrig så stilla som dagen efter cykelfesten. Ingen arbetar i trädgården. Ingen renoverar. Ingen är ute tidigt med sina barn, för de är oftast hos barnvakt långt in på söndagen...

I år var det vår tur att ha förrätt: Soup de Printemps! Som färgtema hade jag valt limegrönt och svart med cerise som accentfärg - grön duk, svarta sopptallrikar, limegröna lätt trekantiga Gustavsbergsstallrikar från 50-60-talet med vars tre svarta/grafitgrå ljuslyktor från Ittala med färskost i samt en cerise Rhododrendon i mitten.

Även fördrinken skulle få gå i samma tema var det tänkt och det blev en liten "shot" i snapsglas med limegrön botten och ett fruset björnbär som isbit...det gröna i själva drinken var smaken: päron!

Päron- och björnbärsshot
4 delar päronvodka
2 delar Rose's lime
1 del curacau-drinkmix (blå)
1 del Sodastream-essens med päronsmak
1 björnbär/glas

Själva soppan var enklast möjliga - en slags löksoppa med sallad och ärtor i. Eftersom recepten är en gammal trotjänare i mitt kök har jag aldrig, aldrig försökt laborera med smaken. Första gången jag gjorde soppan var på åttiotalet och då visste jag inte vad "körvel" var - således är detta uteslutet ur min soppa, i övrigt är den gjord EXAKT efter receptet (vilket tillhör ovanligheterna i min matlagning).

Vinet som skulle slinka ned tillsammans med soppan behövde vara torrt och inte för fruktigt, tänkte jag när jag stegade iväg till "Systemet". Sydafrikaner tillhör favoriterna och bland de torra tänkte jag att Chenin Blanche skulle vara det mest nedtonade och delikata. Sagt och gjort -det blev en Drosty-Hof BiB (men som serverades i schyssta karaffer). Vin tillhör inte mitt mesta kunskapsområde, så jag vågar inte riktigt gå ut med så värst säkra vinval, men detta blev riktigt bra - t o m den normalt-icke-vit-vins-drickande gästen njöt av drycken och då var i alla fall jag nöjd!
Tillbehör
Som tillbehör serverades några olika lyxknäckebröd, crostini naturelle och sesamsticks (typ som salta pinnar fast tjockare och med sesamfrö på (köpta på Willys) samt cream cheese, Cantadou pepparrot och Crème Bonjour oliv - rekommenderas varmt.

Boken ur vilken receptet är hämtat heter Soppboken och utgavs någon gång på åttiotalet av något som heter Mejerierna. Då boken saknar copyright lägger jag helt sonika ut en bild på den läckra receptsidan.... mmmm!
Soup de Printemps
1 gul lök
2-3 msk smör eller margarin
2 msk mjöl
6 dl grönsaksbuljong (jag tog 2 buljontärningar till 6 dl vatten)
4 dl mjölk
1 isbergssalldashuvud (se till att det inte är för luftigt utan fast och fyllt med frasiga salladsblad)
1 paket 275 g frysta gröna ärtor

Fräs löken i smöret. Rör i mjölet. Häll över buljong och mjölk. Låt koka i 5 min. Häll i det strimlade salladshuvudet och de frusna ärtorna. Låt koka upp och koka i 5 min - smaka av med salt och peppar. Klart! Ev. kan man minska den sista koktiden något för att få ärtorna lite grönare. Soppan är inte god dagen efter utan ska serveras på studs!


Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar