onsdag 17 juni 2009

Köttfärssås? Byt tillbehör!

Jaa, idag blir det vanlig köttfärssås, eller ovanlig beroende på hur man ser det. Skulle tro att det finns lika många sätt att göra köttfärssås som det finns matlagande individer på detta jordklot... Basen till Spaghetti Bolognese torde väl i alla fall vara köttfärs och tomat, så långt tror jag alla är överens, eller?

Men vad har man till? Grönsallad? Oliver? Tomater? Morotsstavar? Gurkstavar? Blomkålsknippen? Böngroddar? Bönor? Linser? Rödlöksalsa? Majs? ... skulle tro att det finns lika många tillbehör som det finns hushåll i Sverige. Oftas brukar det bli morötter, tomat eller majs hos oss. Idag tänkte jag dock göra det lite annorlunda.

Ofta brukar jag försöka hålla mig till samma världsdel eller region när jag tänker tillbehör - tacos:majs, köttfärssås: tomat, köttbullar: lingon... typ. Men det blir ju faktiskt lite mer spännande och kreativt att blanda friskt. Köttbullar: kanel, tacos: fetaost, köttfärssås: kokosmjölk!

Ett av alla världens recept på köttfärssås
4-500 g nötfärs - steks
salt och peppar - krydda tills det är gott
1 finriven morot - häll i och smaka av med salt och peppar igen
1 liten bit paprika (som låg på köksbänken och skräpade från gårdagens måltid, lätt seg men full av smak, oruttnad och helt utan mögel och som hoppade i såsen i hackat tillstånd)
1 tetra passerade tomater (passerade tomater är super om inte barnen vill ha "bitar" i...)
1-2 vitlöksklyftor - pressas i
1-1½ tsk timjan
paprikapulver - smaka av
2 tsk sötsyrligt turkiskt äppeltepulver (kanske inte man har hemma, men jag ville komma åt det söta och det syrliga - kanske skulle en halv syrlig godisbit fungera lika bra - teet har jag köpt kilovis i Turkiet och finns säkert i vilken orientalisk affär som helst - mycket gott såväl varmt som kallt och som piff i maten)
3 iskuber, ca 2-3 msk, kokosmjölk (Jag brukar frysa in kokosmjölk som blir över då och då i en iskubslåda och sedan ta när jag behöver, ex. till köttfärssås. Det rundar av den lätt skarpa smaken av tomaterna utan att smaka Thai-mat - mycket bra för laktosintoleranta och mjölkallergiker.)

Låt allt puttra långsamt medan pastan kokas och bordet dukas, ca 10 min. Pappa Bagaren gav såsen 5 av 5 möjliga, Lilla E åt som vanligt som ett halvt regemente och Stora C njöt av allt utom paprikan.

Hoummus
1 burk kikärtor
1-2 vitlöksklyftor
olivolja
½-1 tsk salt

Mixa kikärtor, vitlök och salt i en matberedare. Häll i olivolja i en tunn stråle under mixningen tills purén håller ihop och känns hyfsat len. Själv tycker jag det är gott med lite ärtbitar i hoummusen. Smaka av med salt - den ska vara ganska salt.

Dukningen idag var ganska vanlig, men ibland kan det kännas skönt och fint att servera i uppläggningsskålar i stället för de vardagsvanliga kastrullerna och pannorna.

GI? Jovars, om man utesluter spaghettin så.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar