måndag 15 juni 2009

I väntans tider...

Går just nu i väntans tider... alltså på ett recept! Gubbtårtsreceptet är utprovat och fungerar alldeles utmärkt - rapport från tårtbakarverkstaden med bild och ett utförligare recept kommer inom kort.

Men det är inte det jag går och väntar på.. utan ett recept på björnbärspaj. Köpte ju några påsar björnbär härom sistens som jag funderar på vad man ska göra med - fruktsallad var ju ett tips, som isbit i drinken var ett annat. I torsdags blev jag bjuden på en... gudomlig björnbärspaj som ska prövas och läggas ut på bloggen.

Dessutom har jag fått en förfrågan om jag kan lägga ut recepetet på en afrikansk köttgryta som jag brukar göra... eller i alla fall gjort en gång. Om andan faller på och jag gör den igen så lovar jag att lägga ut recept.

Afrikansk mat är otroligt spännande. Hos min gode vän Doktor L från Ghana blev jag vid något tillfälle bjuden på en ljuvlig anrättning, en slags gryta med kött OCH fisk i! Denna typ av blandingar gillar jag... i Sverige är vi ofta så enkelspåriga och vågar inte byta ut någon ingrediens mot en annan eller blanda två saker som inte "normalt" blandas, ex. matris och kardemumma eller banan i grönsallad, eller för den delen kokos och banan tillsammans med skivad lök och skivad tomat (som går utmärkt i Indien).

Men, det ska vi ändra på! Sprid ordet om min blogg så ska vi se om vi kan ändra svenska folkets matvanor :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar