måndag 15 juni 2009

Gubbtårtan var god!


Lilla E blev eld och lågor: - Baka tåta! Baka tåta, mamma! Föga anade jag då att "baka tåta" betydde slicka grädde från sked, slicka grädde från vispar, slicka grädde från degskrapan, äta jordgubben och äta grädde och daim - i nämnd ordning - men ingenting av själva tårtan....

För Stora C är tårtätandet en helt annan historia. Det enda som är riktigt gott är Almondy Daim, i andra hand kommer någon annan Almondy och, hör och häpna, Zazzas chokladtårta (som ska serveras till midsommar och som efter det kommer ut på bloggen). Gräddtårtor är Stora C:s stora skräck... ungen har i flera år fått 2,5 kg konditorimarsipan från Morbror O som försäljer dylika produkter, men så fort marsipanen kommer på en marsipantårta... nehä. Marsipanen slinker ned, men varken tårtbotten, hallonsylt eller vaniljgrädde gör marsipantäcket sällskap.

Banan-och-daim-jordgubbstårtan skulle kunna räckt extra länge tack vare ovan nämnda förhållande.... Det visade sig ju att lilla matmonstret E endast ville ha grädden och daimen (helt oförutsägbart och ofattbart). Det visade sig också att Stora C faktiskt åt tårtans innanmäte, men tog bort grädden. Summa summarum - den ene äter det ena och den andre äter det andra. Totalt sett får man nog ändå anse "tåtbaket" som lyckat!

Nu kan alla andas ut och i lugn och ro baka, baka, liten kaka. Här kommer receptet igen:

Skolavslutningens fula ankunge:
Banan-och-daim-jordgubbstårta
1 tårtbotten
2 bananer (helst mogna och söta)
1 liter jordgubbar
4-5 dl grädde
1 dubbeldaim

Lägg det första tårtbottenlagret med den gräddade sidan nedåt (så gör man tydligen i konditorier har Pappa Bagaren sagt). Mosa bananerna med en gaffel och bred ut över bottnen. Lägg på mittbottnen. Lägg undan jordgubbar för dekoration, mosa resten och bred ut moset över tårtan. Avsluta bygget med den sista av bottnarna och den vispade grädden.

Först provade jag med 3 dl vispad grädde och det räckte precis till att täcka tårtan om man gjorde ett tunt lager, men det såg lite futtigt ut, så jag vispade 2 dl till, men det blev nästan för mycket. 4 dl blir nog perfekt. Denna tårta blir oootroligt saftig och därför sjunker den ihop ganska rejält. Dagen efter var gräddlagret lika högt som tårtan i sig, så... lite mindre grädde skadar nog inte.

Att vispa grädde till tårtor är en konst, har jag fått lära mig. För att kunna breda ut den ska den vara fast och nästan, bara nästan grynig. Så gjorde jag, men då blir den ju inte så attraktiv. När jag sedan vispade omgång grädde nr 2 gjorde jag den grädden lite lösare så den såg fluffig och aptitlig ut.

Till sist krossas daimen, exempelvis genom att kavla den INNAN man öppnar förpackningen (vilket jag naturligtvis missade...), och på så sätt minska både spillet och alla små microskopiska mjölkchokladsmulor som alltid lyckas leta reda på det renaste vita plagget som någon i familjen har på sig just den dan... Dekorera efter tycke och smak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar