söndag 7 juni 2009

Grillat med färskpotatissallad och cream cheesesås

Pappa Bagaren har gjort det igen! Han är helt GRYM på att grilla. ...Ja, ja, jag vet - det är väldigt traditionellt uppdelat att mannen grillar och kvinnar gör allt det andra... något som jag är helt emot och som definitivt skulle behövas ändras på... OM han nu inte var så förbaskat bra på det! Själv skulle jag aldrig ha tålamodet att bara göra en sak i taget och passa köttet på det sätt som jag vet att han gör!

I varvuvagnen hade det slunkit med en rejäl flintastek som familjen skulle dela på till middag. Färskpotatisen var också inköpt. Då hade vi grunden. Grönsaker behövs och en sås... Vad finns hemma?

Sedan cykelfesten blev det över lite av färskostarna - såväl pepparot som Philadelphia. Resterna blandades ihop och späddes ut med mjölk till lagom konsistens. I vårt fall blev det ungefär 100 g Philadelphia och 1 msk pepparrot och 1 dl mjölk (ihälld lite i taget). Det hela smakades av med salt och peppar. Om jag hade haft mer pepparrotsost hade jag haft i det, för det blev lite tam smak på såsen, men å andra sidan blev den rätt barnvänlig. Kanske skulle man kunna ha i några droppar citron i med risk för att det hela skär sig.

Potatisen koktes enligt konstens regler och en sallad var på väg att komplettera måltiden när en snabb titt i frysen ändrade planerna. Där låg en påse Findus grönsaksmix med tomater, bladspenat, mozzarella, oliver, rödlöd och broccoli. Dessa ska tillagas några minuter i en panna. Medan jag stod där och rörde kom jag på att en färskpotatissallad är ju inte dumt och innan jag visste ordet av hade hela grönsaksblandningen hoppat ned i den färdigkokta potatisen. Mm, det är klart att det krävdes lite förberedelser innan ihoppningen var ett faktum - några potatisar plockades undan till eventuella barn som inte ville ha potatissallad med mozzarella, resterade päror delades i kastrullen och sprinklades med ½-2 msk olivolja - SEN översköljdes den av den varma grönsaksblandningen. Några solrosfrö på toppen och rätten var fullbordad!

Dukningen gick i lätta afrikanska toner idag. Under mina resor till södra halvklotet har såväl skålar, bestick, glas och diverse träsnidade djur hamnat i resväskan/ryggsäcken hem. Idag fick girafferna hjälpa uppläggningsskålar, servettringar och uppläggningsbestick att få en "touch" av exotism... maten kom nog inte längre än till medelhavet är jag rädd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar