måndag 22 juni 2009

Gunnels gudomliga björnbärspaj...mmm

Här den, äntligen..
Gunnel hälsar:
" Pajen är enkel och snabb att göra och har ofta varit en räddning när det kommit oväntade gäster. Den är god som den är, utan tillbehör."

Gunnels gudomliga björnbärspaj
Blanda nedanstående ingredienser och tryck ut i en pajform.
150 g margarin
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker

Blanda sedan nedanstående ingredienser till fyllningen och häll i pajskalet.
2 dl turkisk yoghurt (orginalreceptet är 2 dl crème fraiche)
½ dl socker
1 ägg
ca 3 dl björnbär

Grädda i 175 grader 30 min.
Avnjut pajen ljummen eller kall.

Själv avnjöt jag pajen både ljumen och kall och föredrog den faktiskt lite ljummen. Kan tänka mig att man kan lägga i allt möjligt som man tycker är gott: ananas (vilket jag tror var originalet till Gunnels recept), kiwi, hallon, blåbär, krusbär, jordgubbar, hallon, vinbär, granatäpple, passionsfrukt... ja, i prinicp vad som helst.

En av mina favoritkakor är hallongrottor, och faktiskt... den här pajen var som en hallongrotta i kollossalformat! :-) Tack, Gunnel, för bidraget till bloggen!
/Zazza









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar