söndag 24 maj 2009

Söndagsfilé med fylligt ris och Säkra Såsen

Söndagsstek var att lägga ribban för högt idag - annars är det ganska trevligt och inte alls speciellt krångligt egentligen, även om man ofta drar sig för stora stekar. En fläskfilé låg dock och slumrade i kyskåpet. Det blev en favorit i repris fast med ris i stället för pasta. Vi har ätit alldeles för mycket pasta på sistone... då vi varit lite för lata för att åka och handla potatis sen den tog slut...

Fläskfilén ska helst vara av god kvalitet - om inte riskerar man att filéslantarna vattnar av sig på tok för mycket i ugnen. Om man ska bjuda på anrättningen ser det lite futtigt ut med några små hoptorkade köttbitar som ligger utspridda i formen. Ta hellre en mindre form och packa dem väl för att vara på den säkra sidan!

Ris är ju inte längre ris som det var när en annan växte upp. Nu finns så många olika sorter och märken som varierar i smak. Just den sorten vi har hemma för tillfället faller inte mig i smaken, så jag tänkte att den kanske går att piffa upp. I Turkiet har jag alltid fått så himla gott ris på restaurangerna. Sagt och gjort - i med lite sesamolja och en halv kalvbuljongtärning och VIPS blev riset fylligt...

Säkra Såsen är en riktig trotjänare i mitt kök. Ända sedan jag blev serverad den på en tjejmiddag för 10 år sedan har den varit lika god varje gång och tar ca 2 min att göra och förtjänar verkligen det beröm som den alltid får. Varsågoda!

Fläskfilé med pesto, fylligt ris och Säkra Såsen
(4 port)
1 fläskfilé
salt, peppar
pesto

Bryn fläskfilén runt om. Skär den sedan i slantar, 1-1½ cm tjocka, och lägg ut tätt i en smord, ugnsfast form. Klicka ut pesto (den ambitiöse gör peston själv, vi andra köper den färdig och god på burk), ca ½ tsk på varje filéslant. Tillaga i ugnen, 225 grader i ca 15 min.

Säkra Såsen
2 dl crème fraiche
1-2 msk kalvfond - Touch of Taste är överlägset den bästa till denna sås
salt, peppar

Blanda allt i en kastrull, koka upp, smaka av, färdigt! Prova dig gärna fram till rätt mängd kalvfond genom metoden: lite-till, lite-till, lite-till... perfekt. Smaka av med salt och peppar vid behov.

Idag tog jag inte créme fraiche (eftersom det inte fanns någon hemma), men det går lika bra med selleri, dvs det som fanns hemma - Becel 7 % matlagningsgrädde. Denna är god, finns alltid hemma pga lång hållbarhetstid, är fettsnål och dessutom låglaktos, så den passar mångahanda gäster med diverse mat-"issues". Får dock erkänna att såsen är snäppet godare med riktig, fet créme fraiche som gör den lite syrligare och mmmmm krämig...aaah!

Ris
4 port ris (i vårt fall 3 dl ris och 5 dl vatten)
1-2 msk sesamolja (ger en god, nötig smak)
½ kalvbuljongtärning

Koka enligt anvisningarna på risförpackningen - minska ev. på saltet, då buljongtärningen ökar på sältan.

Servera gärna med en frasig sallad eller knapriga grönsaker som morötter, paprika, gurka.

2 kommentarer:

  1. Hej Zazza! Vilken fin och BRA matblogg! Kunde inte motstå att kika in efter att vi hade pratat vid sandlådan i dag. Jag kommer garanterat att följa din sida....behöver massor av goda mattips som passar både stora som små! Lycka till! Kram Carina

    SvaraRadera
  2. Hej! Kul med matblogg. Lämnar härmet ett litet avtryck dårå. Den där fläskfilén måste vi prova... min man och stora E älskar ju kött... de små plockar lite här och lite där! Kram / Linda på gatan
    min blogg: http://temedhonung.blogspot.com/

    SvaraRadera